روش های فاز مبنا
تاريخ : جمعه 22 آذر 1393برچسب:روش های فاز مبنا, روشهای تعیین موقعیت تفاضلی, | 17:59 | نویسنده : محسن قبادی

روش های فاز مبنا

تحرک دائمی گروه ماهواره­های GPS ایجاب می­کند که به­طور کلی گیرنده­ها توانایی محاسبه تغییرات شیفت داپلر روی فرکانس L1 را داشته باشند. درحالیکه اگر از گیرنده­های دوفرکانسه استفاده شود، هر دو سیگنال L1 و L2 ردیابی می­گردند. شیفت فرکانس به­دلیل حرکت نسبی ماهواره­ها و گیرنده رخ می­دهد. حداکثر تغییرات فرکانس داپلر برای حرکت معمولی ماهواره نسبت به یک ناظر زمینی می­تواند در دامنه ±۴,۰۰۰ Hz بسته به فرکانس­های L1 و L2 قرار گیرد. گردآوری شیفت فرکانسی داپلر منجر می­شود به انجام مشاهدات بسیار دقیق و پیشرفته سیگنال موج حامل بین اپک­های زمانی. تکنیک­های تداخل­سنجی می­تواند نتایج این مشاهدات دقیق فاز را برای تعیین منابع خطا برگرفته و تعیین موقعیت آنی در سطح دقت سانتیمتر را امکان­پذیر سازند.

در حالیکه تغییرات فاز موج از یک اپک تا اپک دیگر با صحت بسیار بالایی اندازه­گیری می­شود، شمارش تعداد سیکل­های کامل موج در طول مسیر مبهم باقی می­ماند. تعیین تعداد کل سیکل­های مسیر انتشار با عنوان “ابهام فاز” شناخته می­شود که خود مسئله­ای در خور توجه و بررسی را در مبحث تعیین موقعیت تفاضلی آنی باقی می­گذارد. تلاش­های بسیاری برای ارائه توابعی برای تعیین ابهام فاز صورت گرفته است؛ اما به عنوان یک قاعده می­توان گفت، غالبا استفاده از روش “تابع ابهام فاز” برای کاربردهای پس پردازشی مانند نقشه­برداری زمینی که در آن زمان بیشتری در اختیار است، موفق عمل می­کند. اخیرا برای کاربردهایی که در آن کاربر نسبت به یک ایستگاه ثابت در حرکت است و تعیین موقعیت آنی ضروری است، قطعا نیازمند حل سریع ابهام فاز هستیم خصوصا زمانی که صحتی در سطح سانتیمتر مد نظر است. در این­صورت دیگر نمی­توان از روش تابع ابهام فاز در چنین سیستم­هایی استفاده نمود.

مزیتی که می­توان از آن بهره جست تلفیق فرکانس­های L1 و L2 برای تسریع روند حل ابهام فاز است. در مشاهدات گیرنده­های دو فرکانسه­، می­توان مجموع و تفاضل فرکانس­های L1 و L2 را محاسبه کرد که به ترتیب طول موج­های ۷/۱۰ و ۲۵/۸۶ سانتیمتر را تولید می­کند. با به­کاربردن اختلاف طول موج­ها (wide-lane) کارایی جستجوی عدد صحیح ابهام فاز افزایش می­یابد. مثلا تغییری به میزان یک طول موج wide-lane به­طور تقریبی سبب افزایش چهار برابری فاصله نسبت به زمانی که تنها از فرکانس­های L1 یا L2 استفاده شود، می­گردد. بدیهی است جستجو برای یافتن ترکیب مناسبی از اعداد صحیح ابهام فاز با استفاده از طول موج wide-lane سریع­تر خواهد بود، اما فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز گیرنده برای ردیابی همزمان دوفرکانس دشوارتر است. خصوصا اینکه فاکتور نویز در هنگام پردازش بر مبنای wide-lane تقریبا ۶ برابر افزایش می­یابد. گذشته از این­ مطالب، می­توان گفت مزیت فوق­العاده تکنیک­های مبتنی بر wide-lane امکان تعیین سریع عدد صحیح ابهام فاز (on-the-fly) است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک